Wouter Koolmees

Wouter Koolmees

Alle NS-klanten kregen een persoonlijke e-mail van de president-dircteur van de NS.

Beste meneer Mutsaers,

Wij spreken elkaar niet vaak één op één. Toch vind ik het van belang nu van me te laten horen. U bent tenslotte de belangrijkste reden waarom we bij NS doen wat we doen: Nederland voor iedereen duurzaam bereikbaar houden.

Dat is ook precies waarom ik er zo van baal dat u vandaag voor de vierde keer te maken krijgt met de gevolgen van een staking op het spoor. Daarvoor zou ik u graag mijn excuses willen aanbieden. Het is hinder die u niet verdient.

De stakingen zijn het gevolg van vastgelopen cao-onderhandelingen tussen vakbonden en NS. Hoewel van groot belang voor ons bedrijf, zijn deze onderhandelingen uiteindelijk een intern conflict waar u part noch deel aan hebt. Mede daardoor vind ik het vervelend dat u op een dag als vandaag niet van NS krijgt wat u mag verwachten.

Mijn collega’s verzorgen uw treinreis. Een vrolijke omroep in de trein, goede service op het station: het maakt een wereld van verschil. Andere collega’s zorgen er juist achter de schermen voor dat u uw trein kunt nemen; bijvoorbeeld door een dienstregeling of werkrooster te maken of te sleutelen aan de treinen.

Al die collega’s verdienen een goede beloning. Dat is ook een investering in de toekomst van uw reis. Tegelijkertijd willen we ook blijven investeren in mooie stations, nieuwe en schone treinen en het betaalbaar houden van onze kaartjes. Zaken waar u als reiziger ook wat aan heeft.

De financiële mogelijkheden voor ons bedrijf – met vijf jaar verlies op rij en ook dit jaar geen winst – zijn beperkt. Wij moeten zoals ieder ander bedrijf onze balans op orde brengen, NS kan niet structureel meer geld uitgeven dan ze heeft.

Hoe nu verder? NS was nog niet uit onderhandeld. Helaas lukt onderhandelen maar slecht als niet iedereen zich aan tafel meldt. Daarom zullen we de vakbonden nu een zogenoemd eindbod doen en hen vragen dit voor te leggen aan hun leden. Het woord is dan aan hen.

Dat de stakingen met deze stap snel tot een einde zullen komen, kan ik helaas niet beloven. Ik hoop wel dat de bonden en NS alsnog snel tot een oplossing komen. In uw belang, dat van mijn collega’s en voor de toekomst van NS.

Met vriendelijke groet,

Wouter Koolmees
President-directeur NS

Ten eerste die één-op-één natuurlijk al complete onzin, deze standaard tekst gingnaar miljoenen klanten en Wouter kent zo goed als niemand daarvan persoonlijk. En dan ook nog voor zorgen dat mensen je niet terug kunnen mailen geeft ook duidleijk aan dat dit geen één-op-één is.

Reply-To: “Nederlandse Spoorwegen” <noreply@email.ns.nl>

Omdat de NS helemaal geen mogelijkheid geeft om via e-mail met hun te coresponderen schreef ik maar een brief die ik bij het hoofdkantoor heb afgegeven.

Utrecht, 18 juni ‘25

Beste meneer Koolmees,

Wij spreken elkaar niet vaak één op één. Toch vind ik het van belang nu van me te laten horen. U bent tenslotte de belangrijkste baas van de NS: U hebt een grote invloed hoe Nederland voor iedereen duurzaam bereikbaar blijft.
Dat is ook precies waarom ik er zo van baal dat u uw werknemers en uw klanten zo in de steek laat met uw excuus-e-mail. Het is hinder die uw klanten en medewerkers niet verdienen.
Waarom schrijf ik dat u uw medewerkers en uw klanten in de steek laat? Wel heel simpel. In plaats van de ware aard van het probleem te benoemen legt u de schuld bij uw medewerkers.
Hoewel van groot belang voor ons bedrijf, zijn deze onderhandelingen uiteindelijk een intern conflict waar u part noch deel aan hebt.
Natuurlijk hebben wij hier part en deel aan. Want openbaar vervoer is voor alle Nederlanders en voor alle Nederlanders van belang. Of dat nou de bussen, de trams of de treinen zijn. Openbaar vervoer zorgt voor heel veel verbeteringen. Mensen zonder auto kunnen lange afstanden afleggen, mensen kunnen familie en vrienden bezoeken, naar museums en een middag shoppen of een dagje naar bos of strand. Openbaar vervoer zorgt voor minder auto’s op de wegen, minder files, minder CO2-uitstoot. En ik kan nog wel even doorgaan met positieve punten van het openbaar vervoer. U kent die zelf ook.
In plaats van u te verontschuldigen voor het staken van uw medewerkers, en staken is een heel belangrijk recht daar moet niet aan worden getornd, ook niet met uw vileine opmerkingen dat het zou gaan om een intern conflict. Hoe durft u!
Waar uw brief wel over zou moeten gaan en elk interview dat u geeft? Over wie de schuldige is dat het openbaar vervoer in Nederland zo slecht is en waarom de NS geen geld genoeg heeft om de taken uit te voeren.
U weet niet waar ik het over heb? Over de privatisering van de NS, van het vrij geven van het spoor. Van het steeds weer benadrukken dat openbaar vervoer een winstgevende onderneming moet zijn. Wanneer is voor het laatst zo over asfalt gesproken? Overal kunnen er meer rijbanen bij maar die hoeven niet terugverdient te worden door de overheid.
Dus de volgende keer dat u een e-mail schrijft of een interview geeft gaat u niet doen alsof er een intern conflict is en dat er niet gestaakt mag worden. Nee, u benoemt netjes welke politieke partijen het voor u onmogelijk maken om goed te werken (op de eerste plaats is dat de vvd, die met minister Jorritsma een begin hebben gemaakt aan alle ellende), daarna maakt u in elk interview duidelijk waar mensen die openbaar vervoer belangrijk vinden, of het nu voor hunzelf is of voor hun bejaarde ouders of hun schoolgaande kinderen, komende verkiezingen op moeten stemmen (op de eerste plaats dus nooit op de vvd maar alleen op echte sociale partijen).
En het zo mooi zijn als u de helft van uw salaris afstaat, uw vergoeding staat op dit moment in geen verhouding met uw verantwoordelijkheden of risico’s. Het lost de financiële problemen van de NS niet op maar het laat wel zien dat u nog een beetje voeling heeft met de maatschappij.
In mijn belang, dat van uw collega’s en voor de toekomst van NS.

Met vriendelijke groet,
Frank Mutsaers
al meer dan 35 jaar NS-kaarthouder

Brief voor Wouter Koolmees

Op Mastodon ging het helemaal los, veel abonnementenhouders zitten daar en die hadden allemaal ook die e-mail gelezen en boos geworden.

Beloning van Wouter Koolmees

Deze is wel mooi, dank aan Casper Albers, en laat meteen zien hoe schandalig de top zich verrijkt. Niet alleen is dit ver boven de Balkenendenorm maar wordt een belastingregel, fiscale bijtelling van je auto, ook nogeens vergoed in zijn beloningspakket, alsof iemand die 538.903 krijgt, dood gaat als dat 535.249 wordt.

Wouter moet eerst zijn beloning halveren om nog geloofwaardig te kunnen zijn en daarnaast moet hij opkomen voor zijn medewerkers en voor de NS al geheel. Zoals ik in mijn brief aangeef, een stemadvies geven aan iedereen die goed openbaar vervoer wil in Nederland.

Ik hoop dat deze e-mail een begin wordt van een opstand binnen de NS en dat ze opzoek gaan naar een president-dircteur die begaan met het Openbaar Vervoer en opkomt voor de arbeiders en niet zijn oren laat hangen aan neoliberaal kapitalisme.